torsdag 5. november 2009

Tykklefse :)

Dagen i dag begynte overhoooooodet ikke bra. Har sovet elendig i natt, med to barn på besøk i senga... (Stian måtte sove på sofaen) Asgeir er forkjølt og hoster mye, mens Vivild er redd for om vinden som tuter rundt hushjørnene om natta...
Fikk Stian til å få igang tuppene, men da jeg sto opp litt over halv åtte, hadde hun ikke startet med frokosten. (og Stian hadde selvsagt kjørt på jobb) Da ble jeg litt småstressa og passe irritert (og selvsagt gikk det utover jentene og ikke han jeg egentlig var irritert på...)
Så, det ble bare ekstraarbeid med å ligge lenger i morges - det blir leeeeenge til neste gang.
Etter at jentene hadde dratt på skolen, måtte jeg rydde kjøkken.
For det så ikke ut - var ikke ryddet etter gårsdagens middag.
Gjett om kaill'n står lavt i kurs akkurat nå - men det går da over.
Humøret ble atskillig bedre etter at jeg fikk ryddet og vasket. Så fikk jeg endelig ta fatt på dagens oppgave; lefsebaking - den tykke sådan :)
Deigen satte jeg i går, så det var bare kosejobben igjen: kjevling og steking (og smaking for å sjekke om de var spiselige, og det var de, nammmmmm......)

1 dl smeltet smør
1 dl sukker
1 dl lys sirup
1,5 dl H-melk
2 egg
3 ss hornsalt
hvetemel
****
Alt blandes sammen. (Deigen skal være litt løsere enn bolledeig)
Dekkes med plast og settes i kjøleskapet over natta.
Deigen deles i passe emner og kjevles ut til TYNNE runde emner.
Stekes ved 200*C i 5-6 minutter.
Når de er avkjølt, blandes smør, sukker og kanel sammen og smør emnene.
(De kan også smøres med Nugatti, sies det. Har ikke prøvd det enda, men jeg får vel en gedigen stjerne i margen til tuppene den dagen jeg forsøker;))
Del opp etterpå. Kan med fordel fryses - kjekt å ha hvis det kommer uventet besøk :)
Nyt!
Ha en flott torsdags ettermiddag :)

2 kommentarer:

Brit Strikkenerd sa...

ÅÅ de så farlig deilig ut:)
Skjønner du er i godt i gang med små steg mot jul. Jeg skal starte med å pakke inn gaver i kveld. Skal sende til veldig mange og i desember har jeg det alt for travelt til å kose meg med innpakning derfor skal jeg begynne i god tid i år. For jeg elsker å kunne bruke GOD TID meg med innpakning. Ønsker deg ei god helg.

cathja sa...

Åh, dem så gode ut!! Jeg synes tykklefsa er mye bedre enn den tynne, og jeg er så heldig å få tilsendt noen til jul!

At du blir irritert på gubben skjønner jeg godt.. Må jo ha noen å skylde på når ting ikke går helt som planlagt/forventa, hehe..